Slik bør bedriften din tenke nå som Valentinsdagen og Morsdagen nærmer seg

25/1/2023
7
minutter

Julie Sørheim

Marketing Manager
Qred

Både Valentinsdagen og Morsdagen er utmerkede anledninger til å bygge langsiktige relasjoner med kundene dine. 

Bakgrunn

● Morsdagen feires alltid den 2. søndagen i februar og i år faller det på den 12. ferbruar.

● Valentinsdagen er en høytid som feires 14. februar. Den har vært veldig stor i USA men de senere årene har den også blitt en viktig dag for mange nordmenn.

● Danske Bank har sammen med Norstat gjennomført en undersøkelse om nordmenns Valentine's-forbruk, etter forespørsel fra Børsen og kom fram til at nordmenn bruker i snitt 557 kr på Valentinsdagen.

Med andre ord er det altså en gylden mulighet til å markedsføre kampanjer for netthandelen din eller restauranten din. 

En tapt markedsføringsmulighet

Både Valentinsdagen og Morsdagen er flotte muligheter til å bygge langvarige relasjoner med kundene dine. Det er også en flott mulighet til å øke inntektene, merkekjennskapen og kundelojalitet.

Ikke utsett markedsføringen! 

Selv om det kan virke som om markedsføring er en langsiktig prosess, vil du ikke vente siste øyeblikk. Det er viktig å tenke på hvordan du kan planlegge markedsføringen for før Morsdagen og Valentinsdagen. Du må begynne å tenke på dette i god tid før 12. februar.

Hvorfor?
Det er mange faktorer som spiller inn for å skape en effektiv markedsføringskampanje men det som kanskje er viktigst er at du må vite hvem målgruppen din er og hva de ønsker av produktene/tjenestene dine.

Sørg for å bruke Morsdagen og Valentinsdagen på en kreativ måte i markedsføringen din. Du bør se disse dagene som en mulighet til å bygge langvarige relasjoner med kundene dine og også få nye kunder. Det er også en flott mulighet til å øke inntektene ved å tilby spesialtilbud eller rabatter.

Sørg for at du bruker både Morsdagen og Valentinsdagen kreativt i markedsføringsstrategien din.

Under kan du finne en liste over visuelt materiale som du kan bruke i markedsføringen din:

Blomster

Blomster er en utmerket måte å vise takknemlighet, sympati og vennskap.

Faktisk kan blomster formidle mange andre ting også; som kjærlighet, romantikk og mye mer.

Fargerike ting – gjerne rødt!

Farge er et kraftig verktøy for å skape følelser. Den kan brukes til å tiltrekke seg

oppmerksomhet, skape stemning og fremkalle den rette atmosfæren. Farge er også viktig for å skape en følelse av sted, tid og anledning. Når du planlegger din neste markedsføringskampanje, bør du tenke på hvordan du kan bruke farger til å formidle budskapet ditt. Noen endrer fargen på nettsiden, produkt, logo eller lignende avhengig av høytiden.

Innredning

● Bruk levende lys i lokalene dine, enten det er restaurant, butikk eller kontor. Tenk bare på brannsikkerhet så det ikke ender i katastrofe!

● Samme med blomster. Det setter farge og gjør stemningen ekstra hyggelig 😉

● Rødt og rosa er farger forbundet med femininitet og romantikk. De er faktisk kjærlighetens farger. Rødt er fargen på lidenskap, romantikk, og attraksjon; det er en kraftig farge som vekker følelser i deg for å komme nær noen andre. Rosa kan på egen hånd blir sett på som søt og varm, men kombinert med rød blir den romantisk og lidenskapelig. Valentinsdagen og Morsdagen kommer bare én gang i året, så dra nytte av det å bruke disse vakre nyansene i butikkvinduene eller i innredningen!

Sjokolade

Finnes det noe mer romantisk enn sjokolade? Det er en symbolsk gave og en gave som kan gis til hvem som helst i livet ditt, ikke bare til en partner. Familier utveksler ofte gaver på Valentinsdagen også. Kanskje kan du sende med en liten sjokoladebit til kunder som handler i nettbutikken din eller servere en sjokoladebit til kunder som besøker restauranten din på Valentinsdagen?

Restaurantbransjen

Både Valentinsdagen og Morsdagen er flotte muligheter til å bygge langvarige relasjoner med kundene dine, og det kan også være en fin måte for deg å komme i forkjøpet til konkurrentene dine.

Her er to måter restauranten din kan bruke Valentinsdagen og Morsdagen til sin fordel:

● Markedsfør lojalitetsprogrammer og kuponger. Hvis du har et lojalitetsprogram, er dette det perfekte tidspunktet for å markedsføre det. ●Vurder å ha et spesialtilbud som man bare kan benytte seg av på Valentinsdagen eller Morsdagen, eller gi bort gratis ting (som geléhjerter eller en sjokoladebit) som en del av kampanjen din.

Blomsterbutikken

Valentinsdagen og Morsdagen er en tid for å vise sine kjære hvor mye man bryr deg om dem og dermed også en utmerket mulighet for bedrifter til å markedsføre sine produkter og tjenester.

Blomsterbutikker er et flott sted for kunder å kjøpe blomster, men det kan også være gode steder for reklamekampanjer. Her er noen ideer om hvordan du kan bruke Morsdagen og Valentinsdagen i din neste markedsføringskampanje:

● Etabler deg selv som en bransjeekspert ved å skrive en artikkel om blomsterrelaterte emner som kjøp av buketter på nett vs. offline eller nye trender innen buketter. Du kan til og med dele denne informasjonen via sosiale mediekanaler som Instagram og Facebook!

Kafébransjen

Valentinsdagen og Morsdagen er en flott mulighet til å bygge langvarige relasjoner med kundene dine. Hvis du tar vare på dem ordentlig, vil de komme tilbake flere ganger. Kafébransjen handler om å bygge relasjoner mellom kunden og deres favorittkaffebarer; så hvis du ønsker å lykkes med kaféen din, så er det viktig at du vet hvordan du gjør det på Valentinsdagen og Morsdagen.
● Du kan for eksempel tilby ekstra bra pris på varmt drikke for alle besøkende på Morsdag eller Valentinsdagen.


Fokuser på kunderelasjonen

Kunden skal stå i sentrum. Fokuset til bedriften din bør være på 1 til 1 relasjoner med kundene dine. Om du for eksempel driver en frisørsalong så kan det være bra at de ansatte kjenner kundenes navn, hva de gjør på jobben, hobbyer og interesser utenom jobben osv. Mens om du for eksempel eier en restaurant eller har en netthandel så kan det kanskje være vanskeligere å bygge like personlige relasjoner til kundene. Da kan det kanskje heller lønne seg å sende med en personlig hilsen i bestillingen til kunden eller å skrive en liten hyggelig beskjed når kunden får regningen på restauranten.

Legg fokus på førsteklasses kundeservice hver gang, for hvis du ikke gir 100 % oppmerksomhet så vil noen andre gjøre det.

Vær relevant, ikke påtrengende

Kjenner du igjen følelsen av irritasjon når en bedrift begynner å bombardere deg med tilbudene sine? Ingen liker å bli kontaktet igjen og igjen av samme selger. Her er noen måter å sørge for at merkevaren din holder seg relevant (og ikke desperat):

● Ikke spam kundene dine. Det oppleves bare som irriterende for kunden når man sender ut konstante e-poster. Da får det motsatt effekt av det som e-post markedsføring egentlig skal gjøre, nemlig bygge tillit og lojalitet hos potensielle kunder. Så vær forsiktig så du ikke sender ut for mange e-poster om hvilke tilbud som er aktuelle. Vurder heller å sende ut oppdateringer om større kampanjer, som for eksempel til Morsdagen og Valentinsdagen. 

Tenk langsiktig

Det gamle ordtaket "jo mer du gir, jo mer får du tilbake" er definitivt sant når det kommer til Valentinsdagen. Hvis bedriften din ønsker å ha et langsiktig forhold til kundene sine, må man tenke på ting som lojalitetsprogrammer eller kundeklubber.

Hva er et lojalitetsprogram? Det er et program der kunder registrerer seg for å få spesialtilbud, kampanjer og rabatter i bytte mot personlig informasjon, som for eksempel e-post og telefonnummer. Disse programmene er bra for bedrifter for å bygge opp en sterkere relasjon til kundene. De hjelper bedriftene med å bygge opp sterkere relasjoner med lojale kunder slik at de kommer tilbake gang på gang. 

Et annet alternativ er å skape en kundeklubb: Dette innebærer at man gir bort eksklusive tilbud bare for de som har registrert seg på websiden eller i appen. Da kan man tilby spesialpriser og produkter sammen med andre fordeler som tilgang til nyheter eller annet, før alle andre.

Valentinsdagen og Morsdagen er flotte muligheter til å bygge langvarige relasjoner med kundene dine. 

Dette gjelder spesielt hvis du kan dra nytte av høytidene ved å lage spesielle kampanjer, konkurranser eller andre markedsføringstiltak som retter seg spesifikt mot målgruppen. Hvis du er så heldig å ha en etablert kundebase, kan du integrere denne typen kampanjer i din vanlige markedsføringsplan og det kan være en effektiv måte å tiltrekke seg nye kunder på samtidig som eksisterende kunder holdes engasjerte og fornøyde.

Takk!

Valentinsdagen og Morsdagen er flotte muligheter til å bygge langvarige relasjoner med kundene dine. Ved å fokusere på kunden og gjøre opplevelsen deres spesiell, kan du gjøre disse dagene til noe som vil gi inntekter i årene som kommer. Ikke bare la deg rive med av den tradisjonelle markedsføringshypen rundt høytiden, men tenk isteden på hvordan du kan bruke Valentinsdagen og Morsdagen kreativt i bedriften din!

Lykke til og ikke glem å spre litt ekstra kjærlighet i februar!

Del denne posten

Relaterte artikler

Relaterte artikler